Karel Aalbers

Over alles wat te maken heeft met het verleden. Oud-spelers, maar ook legendarische hoogtepunten
ACT
Status: Offline

Karel Aalbers

Unread postby ACT » 01 Nov 2016, 08:28

Karel Aalbers, de man die Vitesse groot maakte.

Image

Ik geef het direct toe, hoe sommige dingen gegaan zijn kan ik ook niet met zekerheid zeggen, ik kan alleen maar vertellen welke ervaringen ik met deze man had. Ik heb echter wel meegemaakt hoe sommige 'vrienden' (en vrienden moet dan ook gelezen worden als zich uit eigen belang voor doen als vrienden), de poten onder zijn stoel vandaan gezaagd hebben en hem tenslotte hen een dolk in de rug hebben gestoken. Een dodelijke steek.

Helaas is dat iets wat vaker voorkomt, ik heb dit zelf ook nog mogen ervaren. Het is steeds weer verbijsterend dat de voltallige media als aasgieren op het neergestoken slachtoffer neerduiken en hem of haar, vaak zonder zijn of haar mening te vragen, of zonder ook maar op een objectieve manier naar de werkelijke gang van zaken te vragen, hun 'slachtoffer' nog verder de grond in trappen. Mensen die het mee hebben gemaakt weten dat ze 'de hele strontkar' over zich heen krijgen. Je zelf hiertegen verdedigen is bijna onmogelijk. Want de waarheid wil de media niet horen, of in het gunstigste geval lichten ze een klein beetje van de sluier, want wat zij in al hun deskundigheid gezegd hebben, daar kunnen ze natuurlijk niet op terug komen.

Ik heb Karel Aalbers redelijk goed leren kennen in 'onze' Vitesse periode. Joop Brand was bij Vitesse aangenomen als Hoofd Jeugdopleiding. Joop is op dat gebied, maar ook als trainer, een echte topper. Nog voor zijn benoeming bekend gemaakt was, belde Joop mij op en vroeg of ik interesse had om mee te gaan. Nou, na clubs als FC Haarlem en Telstar, had ik dat zeker wel. Maar, was Joop niet een beetje voorbarig? De Vitesse mensen wisten nog van niets. Er moest eerst nog een sollicitatiegesprek komen. Het bleek dat Joop mij al de hemel had ingeprezen. Bij het 'sollisitatiegesprek' waren Joop Brand, Jan Streuer en de financieel directeur (Stom, ik kan niet op zijn naam komen) aanwezig. Na een paar minuten kwam ook Karel Aalbers binnen. Hij verontschuldigde zich dat hij wat verlaat was. De vragen werden aan mij gesteld door Streuer en door de man wiens naam ik even niet op kan komen. Eigenlijk moest ik een beetje over mezelf vertellen en vertelden de anderen over de gang van zaken en de toekomstplannen van Vitesse. Over scouting ging het helemaal niet. Ik kreeg meer de indruk of ze van mening waren of ik wel in 'het team' paste. Aalbers zelf zei niet veel en na een tijdje stond hij op en zei: doe het maar, de beste spelers komen toch uit het westen.

Image
Joop Brand

En daar was ik dan scout van de meest ambitieuze club van Nederland. De financiele onderhandelingen waren we snel uit. Ik ben nu eenmaal een voetbaldier en geen zakenman. Het aanbod van Vitesse was boven verwachting. Ik kreeg geld voor iedere speler die bij Vitesse ging spelen, Meer geld voor een speler die een contract kreeg en veel meer geld voor een speler die een x aantal wedstrijden in het eerste peelde. Natuurlijk trok ik een beetje zuur gezicht tijdens het onderhandelen en tot mijn verrassing werd het bod verhoogd. Ik was nu dus officieel Vitessenaar. Vitesse speelde toen nog op Nieuw Monnikenhuize. Het was eigenlijk een stadionnetje van niks. Eigenlijk maar een ouwe bende.

Image

Nieuw Monnikenhuize stond bekend als een erg sfeervol stadion met op z'n top 18.000 plaatsen. Er waren betonnen staan- en zitplaatsen gerealiseerd in een hoefijzervorm. In eerste instantie waren er 4500 overdekte zitplaatsen. Pas in de jaren '70 kwamen er meer overdekte plaatsen bij, zowel op de zittribune als op de tegenover gelegen staantribune. Achter één doel stond een houten staantribune, beter bekend als 'de jongenstribune'. Later werd deze vervangen voor een eenvoudige houten tribune met enkele rijen onoverdekte zitplaatsen (ruim vier jaar na de laatste promotie naar de Eredivisie in 1989). Achter deze zitplaatsen werd 'skyboxen' gebouwd Deze stonden achter het doel, naast de beruchte betonnen trap vanuit de kleedkameraccommodatie. Veel tegenstanders hekelden de betonnen trap die men moest nemen om op het veld te komen en uiteraard om weer terug richting de kleedkamer te gaan. De meest sfeervolle vakken waren CC en DD welke pal langs de lange zijde van het veld lagen, en uitsluitend staanplaatsen omvatte.

Wat een verschil met het FC Haarlem stadion. Maar het was wel bijzonder knus. Vriendelijke mensen en ik kon overal naar binnen lopen om een praatje te maken, Ook bij Karel Aalbers. Karel bleek een vriendelijke man die constant bezig was met zijn cluppie. En in tegenstelling met wat de pers er van maakte, hij was helemaal niet de einzelganger. Het scouten voor Vitesse was een zeer aangename job. Iedere speler die ik aangaf kon op stage komen. Na enige tijd werd ik blindelings vertrouwd op mijn inzicht en werden 'mijn' spelers zonder meer aangenomen. Uiteraard ging ik zeer zorgvuldig te werk en 'haalde' ik alleen de echte toppers in de dop, alhoewel moeilijk in te schatten is waar die top ligt. Ik ga hier geen namen noemen van spelers die ik gescout hebt, maar mogelijk heb ik het er nog wel eens over.

Aalbers dus, was (is gelukkig) een man met een enorm ethousiasme en een enorme ambitie. Hij wilde van Vitesse een europese topclub maken. Concuren met Ajax, Feijenoord, PSV en andere europese clubs. Daarvoor moest er eerst een nieuw stadion komen. Een ultra modern. Aalbers reisde over de hele wereld om de moderne stadions te bekijken. Het stadion kwam er ook. Het eerste overdekte stadion met een uitschuifbaar veld.

Image

Het europese topteam zou er ook gekomen zijn. Aalbers had zich echter omringd door adviseurs, die zich ontpopten als verraders. Ze zaagden aan de poten van zijn stoel en uiteindelijk werd Aalbers uit zijn eigen creatie gegooid. Einde verhaal Vitesse als europese topclub.

Gerrit Herders

Lexie
Since 1892
Since 1892
Status: Online

Unread postby Lexie » 01 Nov 2016, 08:59

(Y)
Image ImageImage

Image

sovjet henk
Member +
Member +

Unread postby sovjet henk » 01 Nov 2016, 11:24

Dit is dus een stuk uit September vorig jaar maar ben jij nou Gerrit Herder of dacht je ik plaats het nog maar eens? wel mee eens trouwens want Karel is er gewoon uitgewerkt en toen brokkelde Vitesse langzaam af, die directeur kan dat Papenburg zijn?

nikos demis santi
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby nikos demis santi » 01 Nov 2016, 16:37

Oud nieuws.en zou het niet zo zijn .zonder die vrienden hat Aalbers vites naar klote laten gaan .zijn meerdere schuld aan .en de drie hebben meer met vites dan Aalbers vindt ik.hep geen hekel aan hem .maar vindt wel dat beetje overtrokken wordt.Aalber en vormalig nuon directeur die zijn de hoofdaders.mijn mening

Lexie
Since 1892
Since 1892
Status: Online

Unread postby Lexie » 01 Nov 2016, 17:41

Inderdaad oudje, maar stond nog niet op het nieuwe forum. Dus top! (Y)
Image ImageImage

Image

Return to “Home of History”