Joost de Wit (Algemeen Directeur)

Past jouw topic over Vitesse nergens tussen, plaats hem dan hier
Copeland
Redactie
Redactie
Status: Offline

Joost de Wit (Algemeen Directeur)

Unread postby Copeland » 30 May 2016, 17:37

Beste allen, ook ik maak me zorgen over het ontbreken van binding tussen club en supporters. Echter zie ik ook perspectief. Afgelopen weekend heb ik mij toe aangezet om onderstaande tekst te schrijven:

Wat is het toch dat vites er maar niet in lijkt te slagen om op een constructieve manier een relatie op te bouwen met de supporters. Is het naïviteit? Is het onwetendheid?

Aalbers is het gelukt ons allen mee te nemen en onderdeel uit te laten maken van een Vitesse familie. Echter om ons allen tevreden te houden en succes te kunnen blijven garanderen zijn onverantwoorde risico’s genomen. Het tegenovergestelde van deze aanpak hebben we ervaren in de jaren erna. Vitesse is en wordt nog steeds, noodgedwongen, teveel geleid als een bedrijf waar het voetbal wordt benaderd als ‘het product’ en termen als ‘klantenbinding’ als dieptepunt de revue al zijn gepasseerd.

Het huidige bestuur lijkt er maar niet in te slagen een juiste balans te vinden tussen deze twee werelden. Ik neem het standpunt in dat voetbalclubs in staat moeten zijn om zonder gemeenschapsgeld zelf de broek op te houden. Je ontkomt er vervolgens ook niet aan dat daar een bedrijfseconomische benadering bij hoort. Anderzijds kan onze club bij uitstek gebruikt worden om aan te tonen dat het ontbreken van een luisterend oor naar de sentimenten van de achterban, langzaamaan funest begint te worden.

Cruciaal is het dat Joost de Wit dit als eindverantwoordelijke gaat beseffen. Anders ben ik bang dat de enige partij die dan nog van de situatie profiteert de lokale stofhandelaar is, die met de week het aantal facturen voor het leveren van doeken ziet toenemen. Afleveradres: Batavierenweg 25.

Een bestuur uit de regio is wat mij betreft een pré maar geen noodzaak. Als de mensen die onze club leiden maar wel de moeite tonen en het besef hebben dat het van cruciaal belang is dat het bestaansrecht van een voetbalclub primair afhankelijk is van hen waarvoor het mooie spelletje ooit bedoeld was: de supporters. Dat de heer de Wit dat als eindverantwoordelijke niet in lijkt te zien, vind ik onbegrijpelijk.

Ondanks deze klaagzang wil ik ook een poging doen om de situatie te verbeteren. Kort gezegd: bied als bestuur duidelijkheid en perspectief.
Neem ons weer mee in een verhaal waar we in kunnen gaan geloven en een rol in kunnen vervullen. En als Mo en Joost niet de juiste mensen zijn om dat op een geloofwaardige manier over te brengen, zorg er dan voor dat je deze mensen in huis haalt. Desondanks ben ik van mening dat de ingrediënten voor dit verhaal voor een groot deel weldegelijk al aanwezig zijn:

Wat je ook vindt van de samenwerking met Chelsea, het maakt ons uniek. Daarnaast beschikt de club over een aantal pijlers die geschikt zijn om een koers uit te zetten waar we de komende vijf a tien jaar op kunnen bouwen:

• Een lange termijn technisch beleid om aanvallend voetbal te spelen.
• De vele clubmensen die binnen de verschillende lagen van de club actief zijn.
• Sportief perspectief: de sterke lichtingen en sportieve successen van de jeugdelftallen.

Als tussenzin wil ik opmaken dat bovenstaande pijlers in gang zijn gezet, zo niet in stand zijn gehouden door het huidige bestuur. Daarvoor verdienen ze een oprecht compliment.

Twee cruciale punten dienen wat mij betreft toe te worden gevoegd aan bovenstaande.

De eerste is een al vaker benoemd punt op dit forum: het uitspreken van een jaarlijkse sportieve doelstelling. En dan doel ik niet op een doelstelling waarbij het moeilijk is om op afgerekend te worden. Nee, een doelstelling die hoort bij een zichzelf respecterende club met sportieve ambitie. Een doelstelling voor een plek bij de eerste 9 vind ik veel te laf, zeker als je bedenkt dat we werken met de vijfde begroting van Nederland (inmiddels zelfs de vierde door de situatie bij Twente?).

De tweede: de relatie tussen club en supporters zal echt moeten verbeteren. Er zijn uit de afgelopen jaren genoeg voorbeelden bekend (o.a. rol van de stewards, seizoenskaarthouders op oost) die hebben aangetoond dat het huidige bestuur het aan de capaciteit en/of inzicht ontbreekt om hier zelf uit te komen. Echter is wijzen alleen niet terecht. Hier ligt ook bij uitstek een rol voor een goed functionerende supportersvereniging. Een vereniging die in staat is om 1) zicht te krijgen op sentimenten die leven onder álle supporters, 2) deze sentimenten op een constructieve manier weet te delen met de club en 3) de voortgang en gesprekken met de club in alle openheid met de buitenwereld te delen. Ook hier valt nog genoeg winst te behalen.

Heb als bestuur geloof in datgene waar je mee bezig bent en straal dit uit. Zet een lange termijnkoers uit met een erkende plaats voor supporters. Dan heb ik weer hoop op een mooie toekomst.

Gegroet,

Copeland

Rooie
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Rooie » 30 May 2016, 18:08

Amen

Lexie
Since 1892
Since 1892

Unread postby Lexie » 30 May 2016, 18:32

(L)

Suuzie
Toe dan!
Toe dan!

Unread postby Suuzie » 30 May 2016, 18:33

Hij snapt het tenminste

Samantha95

Unread postby Samantha95 » 30 May 2016, 18:54

Prima stuk Copeland, jij geeft precies aan wat er bij de supporters leeft. En dat ebt langzaam weg. De directie is langzamerhand iedereen aan het wegjagen, o.a. door gebrek aan communicatie. Ik denk zelf dat de huidige directie het tij niet meer weet te keren, het stadion zal leger en leger worden. Als supporter zijnde heb je geen idee meer wat je te wachten staat, en ook niet wat je eigenlijk support.

He Lexie en Sjaakie jullie zoeken toch nog iemand voor de Column? :top:

LuubHoeffen

Unread postby LuubHoeffen » 30 May 2016, 21:01

We weten alleen niet precies wat Joost en Mo nou echt precies te vertellen hebben. Die afwachtende houding zien we al sinds de begin tijd van de overname met o.a. Jordania en Van Leeuwen. Over kampioenschap hebben maar ondertussen met spelers als Babangida en Aborah aan komen zetten. A zeggen en B doen heeft denk ik in de eerste instantie al voor veel afhakers gezorgd. Maar zolang ze beweren dat ze vanalles te vertellen hebben mogen we Joost en Mo er gewoon op afrekenen. Op de communicatie en een vol stadion bijvoorbeeld. De communicatie was overigens al slecht naar de supporters en de media maar is nu op een dieptepunt gekomen sinds Allach in dienst is als TD. Al die standaard PR praatjes zijn gewoon om te kotsen. Er is gewoon niets echts aan die vent. Het stadion is natuurlijk ook een treurige zaak, supporters die al 40 jaar een seizoenskaart hadden moesten plaats maken voor een lap stof en vervolgens ook nog eens soms wel tot zo'n 100 euro extra betalen voor een gelijkwaardige plaats. Een doekje voor het bloeden zullen we maar zeggen. Ik denk wel dat het zo langzamerhand wel tijd wordt voor wat actie, want als dit nog wat langer door suddert boeit het straks echt helemaal niemand meer wat er met Vitesse gebeurd. Dan is het zo'n beetje einde Vitesse. En wat de Chelsea samenwerking betreft, ik begin me echt af te vragen waar de winst nou precies zit voor de Londenaren. Want het kost miljoenen, en ze schieten er maar bar weinig mee op. Of er moet nog een duister zaakje aan dit alles kleven, waar we hopelijk nooit achter gaan komen.

Damion
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Damion » 30 May 2016, 21:02

Ik denk dat je directie en bestuur door elkaar haalt.

Kirsten
Toe dan!
Toe dan!

Unread postby Kirsten » 31 May 2016, 10:28

:top:

The Fixer
Moderator
Moderator

Unread postby The Fixer » 31 May 2016, 20:47

Wie wordt de nieuwe hoofdtrainer van Vitesse? Wie worden zijn assistenten? Waarom zijn deze plekken nog niet ingevuld? Krijgt technisch directeur Mohammed Allach een herkansing, na de misrekening met de aanstelling van de vorige trainer Rob Maas? Of wordt er over de nieuwe hoofdcoach beslist in het hoogste echelon van de club, dus in het netwerk van Vitesse-eigenaar Alexander Tsjigirinski? Wil de clubleiding in Arnhem eigenlijk sowieso een Nederlandse trainer? Wordt talentenbegeleider Edward Sturing assistent bij het eerste elftal, zoals nadrukkelijk rondzingt binnen de club? Is er al gesproken met Maas, zoals Allach had aangekondigd, om te kijken of er na het desastreuze half jaar onder zijn leiding voor hem toch nog een toekomst is bij de club? Of gaat dat gesprek nog komen?

We legden deze vragen voor aan de clubleiding van Vitesse. Via woordvoerder Wiebe Nelissen kregen we dit antwoord van algemeen directeur Joost de Wit: ,,Wij nemen zorgvuldig de tijd om tot de juiste beslissingen te komen voor Vitesse. Het is een proces waarin de directie samen met de RvC en de grootaandeelhouder optrekt. Wij hebben er alle vertrouwen in dat bij aanvang van het nieuwe seizoen een goede technische staf en een goede selectie op het veld staan.’’

Gerard Borgman

http://www.gelderlander.nl/sport/vitess ... -1.6066651

Jeff
+100 posts
+100 posts

Unread postby Jeff » 01 Jun 2016, 06:13

Mooi, er is dus nog helemaal niks voor elkaar.

Lexie
Since 1892
Since 1892

Unread postby Lexie » 01 Jun 2016, 08:51

Jeff wrote:Mooi, er is dus nog helemaal niks voor elkaar.

Jawel, de prijsverhogingen en sv's
Image ImageImage

Image

Rem
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Rem » 01 Jun 2016, 18:02

Gerard Borgman heeft een mooi stuk in "De Gelderlander" van heden geplaatst met als kop: Vitesse zwijgt over een coach. Er ligt een zwijm van geheimzinnigheid over het huidige Vitesse met als grote vraag? Wie heeft het voor het zeggen bij het aanstellen van een nieuwe hoofdcoach, is dat Roman Abramovitsj of de machtige maar onzichtbare Alexander Tsjigirinski met zijn netwerk. Volgens Borgman is in het verleden de coach altijd vanuit Londen aangesteld. Wij als supporters krijgen er geen vinger achter hoe de vork in de steel zit, maar wij supporters willen onderhand wel dat er spijkers met koppen geslagen worden over de nieuwe hoofdcoach. Daarvoor hebben we de seizoenskaart verlengd en we willen niet aan het lijntje gehouden worden. Voor Joost de Wit en Mo Allach is het een weet, maar daar hebben de supporters niets aan. Geef de supporters z.s.m. uitsluitsel, want daar hebben ze recht op.

Velpenaar
+100 posts
+100 posts

Unread postby Velpenaar » 01 Jun 2016, 18:05

25 juni de eerste training, en wat Borgman schrijft heeft hij gelijk in, er heerst een cultuur bij deze club onvoorstelbaar dat geld ook voor Joost de Wit. Die iedereen in het ongewisse laat supporters sponsors en spelers! Zij weten al langer als wij dat er een nieuwe coach moest komen, over goed 3 weken begint het weer. ALS FORUM LEDEN HIER EEN MELDING PLAATSEN OVER EEN VITESSE NIEUWTJE, dan krijg je de volgende dag de melding van Vitesse die wij zelf in de media gevonden hebben, ZOALS BIJ HET VOORBEREIDINGSTOPIC BEVESTIGD. Wat een bekrompen handel zit er op Papendal. Iedere Club heeft zijn staf voor elkaar en hier kan niets met deze Russische eigenaar en zijn poppetjes. Ja Party's en Feesten daar zijn ze goed in. Uitspreken naar je supporters wat de doelstelling voor het nieuwe jaar word kan hier nooit.

Damion
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Damion » 01 Jun 2016, 20:00

Dat Borgman VI-mannetje De Bont na loopt te kletsen is voorspelbaar.
Maar dat supporters er de oortjes na laten hangen is wel een erg geval van jammer.
Geen nieuws wil niet zeggen dat er niets gebeurd, natuurlijk. Of had iedereen Foor al weken aan zien komen?

Velpenaar
+100 posts
+100 posts

Unread postby Velpenaar » 02 Jun 2016, 02:51

Daarom is een normale communicatie naar de media en supporters zo belangrijk, Vitesse maakt het zichzelf zo onnodig lastig door maar te zwijgen, nooit eens direct antwoord op een vraag, overal maar omheen blijven draaien. Ik vind dat je als professionele voetbalclub de plicht hebt om normaal met de aanhang te communiceren.

Rem
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Rem » 02 Jun 2016, 03:20

Mee eens, heerlijk toch zoals je die Nijland van Groningen of Brandts van PSV in de pers hun verhaal hoord doen. Wat een verademing tov onze directie.

Jeff
+100 posts
+100 posts

Unread postby Jeff » 02 Jun 2016, 18:48

lexie wrote:

Je bericht staat net onder de titel van dit topic waardoor het lijkt of Joost de Wit zelf heel trots komt melden dat dit wel gebeurd is. _O-

Willem

Unread postby Willem » 04 Jun 2016, 14:08

Copeland wrote:Beste allen, ook ik maak me zorgen over het ontbreken van binding tussen club en supporters. Echter zie ik ook perspectief. Afgelopen weekend heb ik mij toe aangezet om onderstaande tekst te schrijven:

Wat is het toch dat vites er maar niet in lijkt te slagen om op een constructieve manier een relatie op te bouwen met de supporters. Is het naïviteit? Is het onwetendheid?

Aalbers is het gelukt ons allen mee te nemen en onderdeel uit te laten maken van een Vitesse familie. Echter om ons allen tevreden te houden en succes te kunnen blijven garanderen zijn onverantwoorde risico’s genomen. Het tegenovergestelde van deze aanpak hebben we ervaren in de jaren erna. Vitesse is en wordt nog steeds, noodgedwongen, teveel geleid als een bedrijf waar het voetbal wordt benaderd als ‘het product’ en termen als ‘klantenbinding’ als dieptepunt de revue al zijn gepasseerd.

Het huidige bestuur lijkt er maar niet in te slagen een juiste balans te vinden tussen deze twee werelden. Ik neem het standpunt in dat voetbalclubs in staat moeten zijn om zonder gemeenschapsgeld zelf de broek op te houden. Je ontkomt er vervolgens ook niet aan dat daar een bedrijfseconomische benadering bij hoort. Anderzijds kan onze club bij uitstek gebruikt worden om aan te tonen dat het ontbreken van een luisterend oor naar de sentimenten van de achterban, langzaamaan funest begint te worden.

Cruciaal is het dat Joost de Wit dit als eindverantwoordelijke gaat beseffen. Anders ben ik bang dat de enige partij die dan nog van de situatie profiteert de lokale stofhandelaar is, die met de week het aantal facturen voor het leveren van doeken ziet toenemen. Afleveradres: Batavierenweg 25.

Een bestuur uit de regio is wat mij betreft een pré maar geen noodzaak. Als de mensen die onze club leiden maar wel de moeite tonen en het besef hebben dat het van cruciaal belang is dat het bestaansrecht van een voetbalclub primair afhankelijk is van hen waarvoor het mooie spelletje ooit bedoeld was: de supporters. Dat de heer de Wit dat als eindverantwoordelijke niet in lijkt te zien, vind ik onbegrijpelijk.

Ondanks deze klaagzang wil ik ook een poging doen om de situatie te verbeteren. Kort gezegd: bied als bestuur duidelijkheid en perspectief.
Neem ons weer mee in een verhaal waar we in kunnen gaan geloven en een rol in kunnen vervullen. En als Mo en Joost niet de juiste mensen zijn om dat op een geloofwaardige manier over te brengen, zorg er dan voor dat je deze mensen in huis haalt. Desondanks ben ik van mening dat de ingrediënten voor dit verhaal voor een groot deel weldegelijk al aanwezig zijn:

Wat je ook vindt van de samenwerking met Chelsea, het maakt ons uniek. Daarnaast beschikt de club over een aantal pijlers die geschikt zijn om een koers uit te zetten waar we de komende vijf a tien jaar op kunnen bouwen:

• Een lange termijn technisch beleid om aanvallend voetbal te spelen.
• De vele clubmensen die binnen de verschillende lagen van de club actief zijn.
• Sportief perspectief: de sterke lichtingen en sportieve successen van de jeugdelftallen.

Als tussenzin wil ik opmaken dat bovenstaande pijlers in gang zijn gezet, zo niet in stand zijn gehouden door het huidige bestuur. Daarvoor verdienen ze een oprecht compliment.

Twee cruciale punten dienen wat mij betreft toe te worden gevoegd aan bovenstaande.

De eerste is een al vaker benoemd punt op dit forum: het uitspreken van een jaarlijkse sportieve doelstelling. En dan doel ik niet op een doelstelling waarbij het moeilijk is om op afgerekend te worden. Nee, een doelstelling die hoort bij een zichzelf respecterende club met sportieve ambitie. Een doelstelling voor een plek bij de eerste 9 vind ik veel te laf, zeker als je bedenkt dat we werken met de vijfde begroting van Nederland (inmiddels zelfs de vierde door de situatie bij Twente?).

De tweede: de relatie tussen club en supporters zal echt moeten verbeteren. Er zijn uit de afgelopen jaren genoeg voorbeelden bekend (o.a. rol van de stewards, seizoenskaarthouders op oost) die hebben aangetoond dat het huidige bestuur het aan de capaciteit en/of inzicht ontbreekt om hier zelf uit te komen. Echter is wijzen alleen niet terecht. Hier ligt ook bij uitstek een rol voor een goed functionerende supportersvereniging. Een vereniging die in staat is om 1) zicht te krijgen op sentimenten die leven onder álle supporters, 2) deze sentimenten op een constructieve manier weet te delen met de club en 3) de voortgang en gesprekken met de club in alle openheid met de buitenwereld te delen. Ook hier valt nog genoeg winst te behalen.

Heb als bestuur geloof in datgene waar je mee bezig bent en straal dit uit. Zet een lange termijnkoers uit met een erkende plaats voor supporters. Dan heb ik weer hoop op een mooie toekomst.

Gegroet,

Copeland

Sinds de suportersvereniging in het bestuur zit, hebben we er ook niets meer van vernomen.
Er was af en toe nog wel eens een kritische noot, maar dat is nu helemaal verdwenen sinds Henk Parren op het pluche zit. Niemand weet wat hij daar precies doet, er wordt ook nooit verslag gedaan van z'n werkzaamheden. Je zou juist van de SV een transparantere houding verwachten, maar die zijn nu net zo monddood gemaakt als de rest van de organisatie. Jammer.

Damion
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Damion » 04 Jun 2016, 21:23

Misschien is het handig om je dan eens te verdiepen waar het Stichtingsbestuur voor opgesteld staat.
Dat is het Golden Share: beschermen van clubnaam, vestigingsplaats, clublogo, clubkleuren en (thuis)shirt.
Wat is daar in veranderd en had daarover geschreven moeten worden dan? Behalve dat die groep aan de noodrem heeft getrokken en meneer Kasakowski volledig terug heeft gefloten toen die ons thuisshirt compleet geel met één zwarte baan wilden maken, waar Amerikaan Gansler onterecht de schuld van kreeg.

Willem

Unread postby Willem » 05 Jun 2016, 04:37

De supportersvereniging zou er voor de supporters moeten zijn, toen er een grote volksverhuizing moet plaatsvinden omdat de directie een doekje wilde leggen in het stadion, omdat het er zo leeg uitzag op televisie hebben we niets van de SV gehoord, niet eens een standpunt of ze het er wel of niet mee eens waren. Wel was het zo dat het halve stadion over de zeik was, en nog steeds. Over de slechte communicatie naar de supporters is nooit kritiek geweest, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hoord er niets meer over, en dat is allemaal zo'n beetje sinds de SV ook in het bestuur van Vitesse heeft plaats genomen, kan geen toeval zijn, aangezien ze voorheen nog wel eens voor ons op kwamen.

Damion
Forum oldschool
Forum oldschool

Unread postby Damion » 05 Jun 2016, 08:37

Ik heb toch echt een statement gelezen op vitesse.org van de SV over de stadionherindeling.

Velpenaar
+100 posts
+100 posts

Unread postby Velpenaar » 05 Jun 2016, 09:31

De SV heeft alles op eigen houtje gedaan zonder hun leden in te lichten of naar hun mening te vragen, die waren overigens niet positief zoals je overal in de media kon lezen. Waar betaal je dan nog voor zou je je afvragen. Wat was het statement trouwens, ben wel benieuwd. _O-

Lexie
Since 1892
Since 1892

Unread postby Lexie » 07 Jun 2016, 22:43

Jeff wrote:
lexie wrote:

Je bericht staat net onder de titel van dit topic waardoor het lijkt of Joost de Wit zelf heel trots komt melden dat dit wel gebeurd is. _O-

:bigsmile:
Image ImageImage

Image

Sansoni026

Unread postby Sansoni026 » 13 Jun 2016, 07:05

Geweldige quote in de Gelderlander vandaag: "We weten niet of Henk bij Vitesse past, daarvoor kennen we hem nog niet goed genoeg."

_O- , je zult het je directeur maar horen zeggen over je toekomstige baas ...

Lexie
Since 1892
Since 1892

Unread postby Lexie » 13 Jun 2016, 11:19

Echt heel droevig
Image ImageImage

Image

Return to “Algemeen”