By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ultrasarnhem.nl/
Gerry Delaney wil de herinnering aan de 1800 Geallieerde strijders die hun leven gaven tijdens de Slag om Arnhem levend houden met een speciaal shirt. Om Arnhem in september nog meer maroon en lichtblauw te kleuren.
Hij móest iets doen met de Slag om Arnhem. Dat stond vast. Als liefhebber van muziek uit de jaren veertig met een fascinatie voor de Eerste en Tweede Wereldoorlog en supporter van Vitesse bovendien. Maar ontwerper Gerry Delaney (55) wilde niet de zoveelste zijn die uit geldelijk gewin met 'Airborne-merchandise' een graantje meepikt van de 75e herdenking.
De geboren Brit (Delaneys wieg stond in Liverpool) brengt met een gestreept voetbalshirt in de bekende Airborne-kleuren daarom een ode aan hen die in september 1944 hun leven gaven. Op de rug komt de naam van een gevallene, zijn 'rugnummer' is de leeftijd die de Slag om Arnhem-strijder had toen hij sneuvelde. Daar weer onder staat het legeronderdeel waar de gevallene diende.
Gevoelige snaar
Delaney heeft met zijn initiatief een gevoelige snaar geraakt, vertelt hij in een studio aan de Korenmarkt, waar hij de shirts bedrukt. ,,Ik heb eerst in fora van oud-strijders gevraagd of zij het een goed idee vonden. Iedereen was positief. Ze wilden meteen shirts bestellen." Ook nabestaanden willen er graag een. Een vrouw uit Schotland draagt nu naam van haar opa op de rug.
Sowieso krijgt Delaney veel bestellingen uit Engeland. 'Arnhem' leeft daar, weet hij uit eigen ervaring. ,,Zeker bij mensen van een jaar of veertig, vijftig." Voor hen is de Gelderse hoofdstad de stad van een bridge too far. Delaney zelf bezocht Arnhem pas op zijn 21e, maar was meteen verkocht. ,,Het eerste wat ik heb gedaan, is een bezoek brengen aan de brug."
Kanonnenvoer
Met Vitesse heeft de actie niets te maken, benadrukt hij, al doken de shirts al op bij Vitesse-Ajax, net als het officiële Airborne-tenue waarin de Arnhemse club dit seizoen de uitwedstrijden speelt. Delaneys shirts zijn van het fictieve merk BOAR, Battle Of Arnhem Remembrance, en zijn voorzien van Arnhem-, Airborne en herrinneringsbadges.
Waarom hij het allemaal doet? Ook om straks bij de 75e herdenking van de Slag om Arnhem in september zíjn shirt in het Arnhemse straatbeeld terug te zien. En ondertussen doet het hem meer dan hij vooraf misschien had verwacht. ,,Al die namen. Af en toe komt het echt wel binnen. Het waren ook maar gewoon jongens en mannen die móesten - kanonnenvoer..."
Bestel hier het unieke shirt! (Indien nog leverbaar)
Bron: gelderlander.nl